Problemen met internet? Los ze hier op met deze eenvoudige tips!

internetproviders
Stap 1
Soms lijkt een netwerkstoring een probleem van een specifieke website te zijn.
Controleer even een paar andere websites om zeker te zijn of het probleem bij jouw of bij de website ligt.
U kan onze website gebruiken om te controleren of een website (bv www.google.be) beschikbaar is voor iedereen, of alleen voor u.
Indien Google niet beschikbaar is voor u, zou uw provider de oorzaak kunnen zijn.
Deze storingen kun je nakijken op de website van de provider zelf of via https://allestoringen.be/
Stap 2
U hoeft niet meteen overstuur te geraken want de oplossing voor uw probleem kan misschien zo eenvoudig zijn als…het opnieuw opstarten van uw apparatuur. 
Opnieuw opstarten lost een hoop problemen op.
Zorg ervoor dat dit ook je eerste handeling is bij netwerkproblemen.
Herstart je pc en vergeet ook zeker je modem en/of router niet.
Om het cachegeheugen in de modem en/of router volledig te wissen wacht u best 60 seconden vooraleer u deze weer inschakelt.
Door alles eerst uit en weer in te schakelen, zorgt u ervoor dat dit geen tijdelijk probleem is.
Het is makkelijker om alles tegelijk opnieuw op te starten, zo verspilt u geen tijd 
Zodra alles opnieuw is opgestart probeert u een website te bezoeken met uw apparaat.
Als controle kan u een ander apparaat (eventueel een mobiel toestel) gebruiken.
Als er geen enkel apparaat verbinding kan maken, is dit waarschijnlijk te wijten aan uw apparatuur of uw internetprovider.
Als u merkt dat slechts één toestel niet online kan gaan, is de oorzaak meestal het toestel zelf.
Zorg dat op het apparaat een antivirusscanner aanwezig is en voer een scan uit om uit te sluiten of er malware/virussen op uw toestel aanwezig zijn.
Na afloop van de virusscanner is het ook aangewezen om de instellingen van je firewall even na te gaan.
Restart PC
webbrowser
Stap 3
Probeer ook eens een andere webbrowser. De meest voorkomende zijn:
– Google Chrome ( Apple, Windows) (downloadlink)
– Mozilla Firefox ( Apple, Windows) (downloadlink)
– Internet Explorer (standaard Windows)
– Microsoft Edge (standaard Windows)
– Opera ( Apple ) (downloadlink)
– Safari ( standaard Apple )
Stap 4

Windows bevat enkele ingebouwde probleemoplossers die automatisch problemen kunnen vinden en oplossen. 
Als u de probleemoplosser voor netwerkproblemen wil uitvoeren, klikt u met de rechtermuisknop op het netwerkpictogram in uw systeemvak en kiest u Problemen oplossen. 
Zodra de probleemoplosser wordt uitgevoerd zal deze gaan zoeken naar de oorzaak van het probleem.
Als de probleemoplosser een probleem vindt dat wordt dit meestal automatisch opgelost
Probeer hierna opnieuw verbinding te maken. 
Als u een specifieke fout of probleemcode krijgt die Windows niet automatisch kan oplossen, noteer dit dan voor later onderzoek.
Stap 5
Op dit moment hebben we gecontroleerd of het probleem niet tijdelijk is en dat al onze hardware werkt.
Als Windows het probleem niet zelfstandig kan oplossen kunnen we onze IP-instellingen nog nakijken.
Via deze instellingen maakt het toestel verbinding met het internet.
Ga even na of je de juiste instellingen hebt.
Indien deze goed ingesteld zijn zal je IP-adres de volgende notatie hebben:
– 192.168.x.x
– 10.0.x.x
– 172.16.x.x
Indien niet zal je waarschijnlijk een IP-adres hebben dat er als volgt uitziet:
– 169.254.x.x
 
Drivers, ook wel stuurprogramma’s genoemd vormen een onmisbare ‘laag’ tussen je hardware en de geïnstalleerde applicaties.
Die zorgen er namelijk voor dat je software op een correcte manier de aangesloten hardwarecomponenten kan benaderen en aansturen.
Correcte en up-to-date drivers zijn dus essentieel wil je een goede werking van de hardware (en je systeem) verzekeren.
Hieronder vind je een link naar Snaildriver.
Een applicatie die automatisch alle stuurprogramma’s update.
Snaildriver
device manager
Indien je na deze stappen nog problemen ondervindt dan staan wij u graag bij in de zoektocht naar een oplossing.
Contacteer ons via de onderstaande knop